Support

Søk etter artikler og svar

Guidene oppdateres og finjusteres jevnlig. Finner du ikke svar må du gjerne ta kontakt. Support per telefon og epost er inkludert i prisen for alle våre kunder.

Innkjøpsordre

Innkjøpsordre er bestilling av varer til leverandørene dine. Du kan lage en innkjøpsordre og bruke dokumentet som blir generert (PDF / Excel) til å sende bestilling til leverandøren din, eller du kan bruke innkjøpsordre som en intern registrering.

Innkjøpsordre har flere funksjoner i en arbeidsflyt:

  • Vi vet hva vi har bestilt.
  • Ved å registrere innkjøpsordre sikrer du at alle varene er registrert i kassesystemet, slik at du kan starte å selge varen så snart den kommer på lager.
  • Når du mottar varene fra leverandøren kan du enkelt registrere varemottak basert på innkjøpsordren.

Ny innkjøpsordre

For å opprette en ny innkjøpsordre logger du inn i administrasjonspanelet i DUELL og går til Logistikk -> Innkjøpsordre. Du kan også opprette en innkjøpsordre basert på et bestillingsforslag.

1. Oppgi generell informasjon

DatoDato for ordren. For de fleste er det naturlig å sette denne datoen til datoen bestillingen sendes til leverandøren.
StatusOrdren har et statusfelt. Her er det en rekke ulike valg, og dere må selv avgjøre rutine knyttet til bruk av dette feltet. Endring av status har ingen annen funksjon enn å sortere innkjøpene.
AvdelingEr du del av en kjede har du felt for valg av avdeling. Velg avdelingen som skal få varene levert til seg.
LeverandørVelg hvilken leverandør du bestiller fra. Finnes ikke leverandøren i listen må du registrere leverandøren først.
Vår referanseVår referanse er brukeren som registrerer innkjøpet.
ReferanseReferanse er et fritekst-felt. Feltet brukes ofte for å oppgi ordrenummer hos leverandøren eller lignende.
NotisNotis er et stort fritekst-felt. Feltet brukes ofte til å lagre sporingsnummer eller lignende.


2. Legg til varer

Du skal nå legge inn varer i innkjøpsordren. Varene må allerede være opprettet for å kunne registreres i innkjøpsordren. det er 4 ulike måter å søke opp varene på.

VaresøkDu kan søke etter varer ved bruk av fritekstsøk. Her kan du søke på varenavn, varenummer og strekkode.
StrekkodeDu kan søke etter varer ved å scanne strekkode på en vare fra hylla i feltet Strekkode.
Velg varerDu kan velge flere varer samtidig med funksjonen Velg Varer. Les guide for velg varer.
ImportDu kan importere innkjøps fra Excel. Excel-arket trenger kun å inneholde varenummer og antall. Klikk på knappen for å åpne et nytt vindu og laste ned malen.


3. Oppgi antall og pris

Angi antall, velg enhet om du har støtte for dette, og hvilken pris du betaler pr stk.

KnapperKlikk på den røde knappen for å slette linja.
Klikk på den blå knappen for å kopiere linja.
På lagerViser hvor mange som er på lager akkurat nå. Her ser vi at det er 9 kartonger på lager av servietten Marriage Roses.
KostprisViser hva du betalt per stk som er på lager akkurat nå. Her ser vi at kostprisen har vært 10,00.
AntallAngi antall du ønsker å bestille. I dette eksemplet er kunden satt opp varen med bruk av enheter, og det er angitt at en ønsker å bestille 10 kartonger med 12 stk i hver kartong, totalt 120 stk.
Enheter med flere størrelser er en modul som ikke alle bruker, og modulen må være aktivert for at feltet skal være synlig.
InnkjøpsprisInnkjøpsprisen vi får fra leverandøren er 11,00. Vi ser at dette er en økning på 1,00 fra hva vi har betalt tidligere. Total innkjøpspris for denne varen er 1320,00.
Hva er forskjellen på innkjøpspris og kostpris?


4. Lagre og lås

Når ordren er komplett kan du lagre den. Du kan lagre som kladd eller lagre og låse. Det er ingen praktiske forskjeller på om innkjøpet låses eller ikke, den eneste forskjellen er at de fleste felt blir låst for endringer. Du kan når som helst låse opp et innkjøpsordre for å gjøre endringer.

For mange er det en god rutine å låse ordren når den er sendt til leverandøren.

Spørsmal og svar

Avhengige moduler

Denne funksjonaliteten avhenger av følgende moduler er installert.

Logistikk

Relaterte artikler

Varemottak Kundeordre