Standardvilkår

Dette er standardvilkår får levering av kassesystemer fra Kasseservice AS.

Formål

Avtalens formål er å regulere partenes rettigheter og plikter i forbindelse med levering av programmet DUELL.
Avtalevilkårene gjelder ved salg/leie av programmet DUELL «tjenesten».

Regulering av avtalen

Betingelser og vilkår i denne avtalen går ved motstrid foran eventuelle muntlige utsagn og/eller informasjon fra Leverandørens representanter, brosjyre-materiell eller på Leverandørens hjemmeside.

Hva skal leveres

I henhold til denne avtalen skal Leverandøren levere utstyr som beskrevet i avtalen, samt de funksjoner og lisenser slik det er beskrevet i avtalen.

Omfang

Avtalen gir Kunden en ikke-overførbar rett til å bruke tjenesten i sin virksomhet i avtaleperioden. Abonnementet omfatter tilgang og bruksrett til tjenesten. Kunden gis tilgang til tjenesten gjennom en unik innlogging.
Abonnementet gir kunden rett til å benytte tjenesten med det antall brukere og antall kassepunkt som er angitt i avtalen. Antall brukere kan Kunden selv regulere gjennom bruk av programvaren eller ved skriftlig kontakt med Leverandøren.

Som integrert del av tjenesten inngår det funksjoner som faktureres per forbruk. Eksempelvis SMS-funksjon. For bruk av denne typen tjenester betaler Kunden per forbruk.

Leverandørens rettigheter

Leverandøren forbeholder seg retten til å endre på tjenesten og systemkrav for fremtidige versjoner av tjenesten, samt oppdatere tjenesten uanmeldt når en nyere versjoner er tilgjengelig.

Eiendomsrett

Leverandøren har salgspant i utstyret frem til fullstendig oppgjør er funnet sted. Ved leie av utstyr har Leverandøren eiendomsrett til leieobjektet i utleieperioden. Bruksretten kan ikke overdras. Leieobjektet skal befinne seg på det oppgitte brukersted, og kan ikke flyttes uten Leverandørens skriftlige samtykke.
Leietaker har ikke rett til å bli eier av leieobjektet ved leieperiodens utløp eller for øvrig i løpet av leieperioden

Reklamasjon

Etter mottakelse av utstyret skal Kunden straks undersøke utstyret, og umiddelbart foreta skriftlig reklamasjon dersom feil eller mangler oppdages. Leverandøren svarer på ingen måte for feil som oppstår etter levering dersom feilen skyldes en mangel som ikke var til stede ved leveringen. Leverandøren er ikke ansvarlig for tap, indirekte tap, eller kostnader i forbindelse med utstyr og programvare, tap av data, tap av fortjeneste, eller tap av forventede gevinster pga driftsstans. Leverandøren er ikke ansvarlig for feil som er forårsaket av papir eller rekvisita som ikke er godkjent av Leverandøren.

Risiko og forsikring

Leverandøren har ansvaret for utstyret til det er levert ut fra Leverandørens lokaler. Deretter har kunden ansvar for utstyret. Det er opp til kunden å eventuelt tegne transportforsikring på utstyret.

Inntil kjøpesummen er betalt i sin helhet forplikter kunden seg til å holde utstyret kasko-forsikret. Forsikringsselskap og polisenummer skal opplyses til Leverandøren på forespørsel.

Leverandørens forpliktelser

Leverandøren forplikter seg til
• å levere avtalt utstyr.
• å vedlikeholde tjenesten.
• å gi inntil 2 timers opplæring i installasjon og bruk av utstyr og tjenesten i forbindelse med etablering.
• å lagre og oppbevare data i henhold til kassesystemloven og sikre opplysningene i henhold til Personopplysningsloven av 2018.
• å ta imot meldinger om feil og gi support. Leverandøren skal være behjelpelig til å svare på spørsmål og løse de problemer som måtte oppstå i forbindelse med bruk av kassesystemet. Ved support benyttes epost eller telefon som angitt på leverandøren hjemmesider under “support”.

Alle tiltak og ytelser fra Leverandøren skal stå i rimelig forhold til abonnementsavgiften.

Begrensninger hos leverandøren

Leverandørens forpliktelser omfatter ikke
• ansvar for direkte eller indirekte tap som skyldes tekniske feil i tjenesten eller utstyret.
• plikt til å bistå ved tekniske feil som Leverandøren ikke har herredømme over.
• å gi support eller opplæring til Kunden og hans ansatte/brukerne som allerede er tilgjengelig i tjenestens dokumentasjon, hjelpetekster, på internett eller i andre tilgjengelige medier.
• å hjelpe med feil forårsaket av feilaktig bruk eller lignende, herunder også tiltak utført av andre enn Leverandørens personale eller representanter på direkte oppdrag for leverandøren.
• å hjelpe med feil som skyldes produkter koblet til tjenesten, herunder tilkoblede tjenester via webservice/api eller utstyr som er fysisk koblet sammen.
• å bistå ved problemer som oppstår på grunn av svak eller fraværende internettilgang.
• å ta backup av kundens data.
• å tilbakestille kundens data.

Om kunden likevel tilbys de nevnte tjenester, kan leverandøren fakturere kunden for medgått tid. Det samme gjelder for andre tjenester og utstyr som Kunden bestiller.

Leverandøren er ikke ansvarlig for feil, mangler eller annen form for systemsvikt som skyldes etterfølgende endringer i tilknyttet tjenester/integrasjoner mot ekstern(e) leverandør(er), og som medfører at integrasjonen med kassesystemet ikke fungerer som forutsatt på det tidspunkt da Kunden signerte denne avtale

Begrensninger for tjenesten

Den mengden data som lagres i tjenesten skal være rimelig for en ordinær drift. I tjenesten inngår 100.000 salg per kalenderår, og en lagringskapasitet på 5 GB. Overskrides dette, kan programmet utvides mot et pristillegg.

Kundens forpliktelser

Kunden forplikter seg til
• å betale kjøpesummen i henhold til faktura pr forfallsdato
• å betale leiesum i henhold til faktura pr forfallsdato
• å betale abonnementsavgiften innen forfallsdato.
• å forsikre seg om at alt innhold som lagres i tjenesten følger gjeldende lover og bestemmelser, og ikke inneholder ulovlig tekst, bilder, eller filmopptak.
• å bruke tjenesten på en ansvarsfull og forsvarlig måte, og til de formål det er laget til.
• å utpeke en kontaktperson som skal ha tilstrekkelig kunnskaper om tjenesten og bruken av denne. Kontaktpersonen skal være godt kjent med bruk av datamaskiner og digitale verktøy, og er ansvarlig for at brukere benytter tjenesten i henhold til de instrukser, rutiner og metoder som er presentert av
• å følge de instruksjoner som gis om i tjenesten for riktig bruk.
• å være den juridisk ansvarlige for det som registreres på tjenesten og bestilles i tjenesten med Kundens unike- og til en hver tid gjeldende innlogging
• å følge de systemkrav tjenesten krever.
• å gi melding til Leverandøren uten ugrunnet opphold om feil, mangler eller annet ved tjenesten.
• å holde Leverandøren løpende orientert om endringer i selskapsinformasjon, eierforhold og økonomiske utsikter som kan være av betydning for oppfyllelse av denne avtalen.

Avtaleperiode

Avtaleperiode er 60 måneder fra første fakturautstedelse
Forut for avtalens utløp kan Leverandøren innlede nye forhandlinger om fornyelse av avtalen og/eller forslå reviderte programtjenester og utstyr basert på Kundens erfaringer og behov.

Vederlag og betalingsbetingelser

Vederlag, kjøpesum, avdragsbetaling og leiesum inkl gebyrer skal betales av Kunden på forskudd. Det er Leverandørens ansvar å utstede faktura og oversende denne til Kunden i elektronisk eller skriftlig form. Leverandøren beregner termingebyr.

Leverandøren forbeholder seg retten til å endre den avtalte prisen for tjenesten og tilleggstjenester dersom Leverandøren får prisstigning på benyttede og nødvendige utstyr og programvare, lisenser m.v. Leverandøren plikter å varsle kunden.

All prisinformasjon fra Leverandøren til Kunden er NOK eks mva, ekspedisjon og frakt om ikke annet er nevnt.

Oppsigelse

Når avtalen opphører, er Kunden pliktig til å betale eventuelle utestående beløp som har tilkommet i avtaleperioden. Beløpene forfaller da med umiddelbar virkning.
Dersom avtalen opphører forut for inneværende avtaleperiode, skjer ingen tilbakebetaling forskuddsbetalte betalinger.

Forsinket betaling / mislighold

Ved forsinket betaling kan Leverandøren kreve forsinkelsesrenter i henhold til lov av 17.desember 1976 nr. 100 om renter ved forsinket betaling mv. I tillegg gjelder EUs Betalingsdirektiv av 16 februar 2011. Om vederlag forblir ubetalt etter betalingsoppfordring er utsendt, kan Leverandøren sperre Kundens tilgang til tjenesten frem til full betaling er mottatt og registrert hos Leverandøren. Leverandøren gjenåpner kassesystemet mot tilleggsgebyr når utestående er betalt.

Leverandøren kan kreve erstatning for tap som følge av Kundens mislighold av avtalen eller bruk i strid med avtalen

Anticipert mislighold

Dersom Kunden etter gjentatte forsinkelser eller uteblitt betaling av kjøpesum, delbetaling, eller leie i henhold til denne avtalen, fortsatt er i mora, kan Leverandøren heve kontrakten på grunn av anticipert mislighold.
Utestående og fremtidige betalinger i henhold til denne avtalen forfaller da til betaling med umiddelbar virkning.

Heving

Leverandøren kan ved forsinket betaling heve avtalen dersom Kundens kontraktsbrudd er vesentlig. Ved heving opphører Kundens rettigheter til leveransen etter denne avtalen. Leverandøren skal ha krav på vederlag fra Kunden i den grad og tid som Kunden benytter seg av leveransen/tjenesten.

Ved Leverandørens heving av kontrakt vil tapt inntekt og leverandørens utgifter bli krevet erstattet fra Kunden

Annet

• Kunden aksepterer at leverandøren kan omtale Kunden i generell markedsføring.
• Leverandøren har rett til å overføre sine rettigheter og forpliktelser til et annet selskap som forplikter seg til å være ansvarlig for denne avtalens vilkår, og som har adekvate ressurser og forutsetninger for å levere samme servicenivå og kompetanse som eksisterende Leverandør.
• Leverandøren kan som sikkerhet for oppfyllelse av krav etter denne avtalen inngå egen avtale om garanti, kausjon e.l.

Force majeure

Partenes forpliktelser gjelder med forbehold om hendelser utenfor partenes kontroll, som f.eks. krig, arbeidskonflikt, sabotasje, brann, blokade, naturkatastrofer, innbrudd eller lignende. Hendelser som ikke kan forutsees og umuliggjør for partene å fullføre sine forpliktelser i henhold til denne avtalen fritar imidlertid ikke for tapsbegrensningsplikt hos begge parter

Tvister

Partenes rettigheter og plikter etter denne avtalen bestemmes i sin helhet av norsk rett. Dersom en tvist ikke blir løst ved forhandlinger eller mekling, kan hver av partene forlange tvister avgjort ved norske domstoler. Leverandørens hjemting er avtalt verneting.